Dolf Janson

Dolf Janson

Expert-adviseur, JansonAdvies

Basisonderwijs

  • Leren algemeen
  • Leer theorieën, leeraanpakken
  • Begaafdheid en presteren
  • Taal/Nederlands, referentieniveaus taal
  • Opbrengstgericht werken

Opleiding en ervaring

Ik ben onderwijsadviseur en ontwikkelaar op het brede gebied van leerprocessen van leerlingen en leraren. Ik ben van veel markten thuis; ik ben o.a. auteur & uitgever van de nieuwe spellingmethode Op zoek naar letters, leerlijnauteur van de aardrijksmethode Argus Clou (Malmberg), medeauteur en –ontwikkelaar van de Protocollen Ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD) voor po, vo en mbo, gelicentieerd daltonopleider NDV, themaexpert bij School aan Zet, redacteur van het taaldidactiektijdschrift Meer Taal en van PanamaPost-online en lid van de redactieadviesraad van Talent, tijdschrift over hoogbegaafde kinderen. Ik publiceer regelmatig in verschillende onderwijsbladen en op wij-leren.nl.
Ik was werkzaam in het lager onderwijs, was consulent literaire vorming, docent aan de rt- en ib-opleidingen van het Seminarium voor Orthopedagogiek en Fontys, was verder o.a. schoolbegeleider, locatiemanager bij een obd, senior consultant en onderzoeker bij APS. Sinds 2012 werk ik zelfstandig onder de naam JansonAdvies.

Mijn expertise in twee zinnen

Hoe maak je van een (dalton)school een plek waar iedereen (leerlingen en leraren) elke dag actief leert en daar ook nog van geniet?

Voorbeelden van vragen die ik graag voor u beantwoord

Zet ons aan het denken over de dingen die we gewoon zijn gaan vinden, maar die ons toch geen goed gevoel geven..
Wat moeten we doen nu we zien dat de dictees wel goed gemaakt worden, maar dat de spellingvaardigheid buiten de spellinglessen sterk te wensen overlaat?
Wat kan ik als schoolleider doen om mijn team (weer) in beweging te krijgen?
Er zijn bij ons leerlingen die we tekort doen, die veel meer zouden kunnen; met wat taken uit plusboeken lossen we dat niet op, maar hoe dan wel?
We zouden ons onderwijs eigenlijk heel anders willen inrichten, niet meer die methoden volgend. Hoe pakken we dat aan en hoe waarborgen we kwaliteit?

‘Voor wie JA zegt tegen inspiratie en uitdaging in het onderwijs’