Hester Macrander

Hester Macrander

Expert-adviseur/Dagvoorzitter / debatleider, Entertainende lezingen over Verbindende (Geweldloze) Communicatie

Basisonderwijs/Voortgezet onderwijs

  • Motivatie(problemen)
  • Burgerschap
  • Grote vragen (waartoe, etc.)
  • Professionele ruimte
  • Lerende organisatie

Opleiding en ervaring

Hester Macrander is opgeleid als theaterdocent, docent Nederlands en ze is internationaal gecertificeerd trainer in Verbindende (Geweldloze) Communicatie. Ze is veertien jaar professioneel cabaretier geweest op de landelijke podia (1990 - 2004) en is een ervaren dagvoorzitter. Momenteel geeft ze het liefst 'entertainende' en interactieve lezingen vanuit de Verbindende Communicatie, waarin ze expert is. Ze geeft hierover al vele lezingen en geeft er vele trainingen in, voor artsen, mediators en ook in het onderwijs. Het onderwijs is één en al communicatie, dus Hester heeft in deze wereld wel iets bij te dragen.

Mijn expertise in twee zinnen

Ik ben iemand die met gemak op het podium staat en een publiek kan boeien. Moeilijke inhoud breng ik graag met de nodige humor. 'Inspirerend' is het woord dat ik het meeste terugkrijg, of ik nou dagvoorzitter ben of een lezing geef. Ik ben een persoon met een groot brandend innerlijk vuur voor het onderwijs en ik houd van visie. Ik zal het vuurtje in de zaal opstoken...

Voorbeelden van vragen die ik graag voor u beantwoord

Waartoe wordt al dat onderwijs eigenlijk gegeven?
Onderwijs moet zin hebben en in het woord 'zin' zit alles! Van nut tot lust... Hoe kan het onderwijs zinvoller? Dat wil zeggen: plezieriger èn effectiever? Kan het in minder tijd?
Is het onderwijs voldoende kind- en jongerenvriendelijk? Moet het dat zijn?
Krijgen docenten voldoende ruimte om dat te doen waarvoor ze op aarde zijn, namelijk het aansteken van een innerlijk vuurtje bij leerlingen?
Zit de wijze waarop het onderwijs georganiseerd is (het systeem) het onderwijs zelf in de weg? (Ja!)
Hoe kunnen we meer verbinden met wat kinderen en jongeren willen en anderzijds met wat de wereld van het onderwijs wil?
Hoe kan het onderwijs het leven van alle betrokkenen verrijken?


‘Leerlingen kunnen bergen verzetten, of zich als een berg verzetten.’