Martijn  van Schaik

Martijn van Schaik

Leraar/Onderzoeker/Expert-adviseur/Anders, Fontys Lerarenopleiding Tilburg / NCOI / Meester! onderwijs inzicht

Voortgezet onderwijs

  • Leer theorieĆ«n, leeraanpakken
  • Anders
  • Personaliseren van onderwijs
  • DifferentiĆ«ren, omgaan met verschillen
  • Curriculum algemeen

Opleiding en ervaring

Ik ben van oorsprong docent bewegingsonderwijs en promoveerde in 2010 als onderwijpedagoog aan de Vrije Universiteit op het proefschrift Co-constructing models as tools in vocational practice. Learning in a knowledge-rich environment. Sinds 2013 ben ik lerarenopleider en onderzoeker aan de Fontys Lerarenopleiding Tilburg en lector Onderwijskunde bij NCOI. Sinds 2011 ben ik lid en vanaf 2014 secretaris van het Executive Committee van de International Society for Cultural-historical Activity Research (ISCAR). De focus van mijn activiteiten ligt op het verbinden van theorie en praktijk door middel van onderzoek en het uitwerken van de cultuurhistorische activiteitstheorie voor het voortgezet onderwijs.

Mijn expertise in twee zinnen

Ik ben een onderwijsontwikkelaar en - onderzoeker met een expliciete visie op basis van de cultuurhistorische theorie. Daarmee verbind ik de actuele vragen uit de praktijk (bijvoorbeeld over maatwerk en personalisering) met een stevige theoretische en empirische basis.

Voorbeelden van vragen die ik graag voor u beantwoord

Welke instrumenten zijn er om gestructureerd, maar open en ontwikkelingsgericht onderwijs vorm te geven?
Hoe kan onze visie op gepersonaliseerd leren onderbouwd worden met eerder onderzoek en theorie?

‘Ontwikkelingsgericht onderwijs, als concept, kan helpen ideaal en praktijk te verbinden.’