Paul Kirschner

Paul Kirschner

Onderzoeker/Expert-adviseur/Dagvoorzitter / debatleider, Open Universiteit / University of Oulu, Finland

Basisonderwijs/Voortgezet onderwijs/MBO

  • Leer theorieën, leeraanpakken
  • Brein en leren
  • Instructie
  • Nieuwe technologie in de klas
  • Grote vragen (waartoe, etc.)

Opleiding en ervaring

Ik ben hoogleraar Onderwijspsychologie en Universiteishoogleraar aan de Open Universiteit. Ik ben ook Visiting Professor Onderwijs met een leerstoel in Leren en Interactie in de Lerarenopleiding aan Oulu University (Finland). In het verleden was ik lid van de Onderwijsraad en ben tegenwoordig lid van de Wetenschappelijk Technische Raad van SURF.
Buiten heel veel artikelen (circa 300) en wetenschappelijke boeken heb ik ook jaren gewerkt aan onderwijsinnovatie als onderwijstechnoloog; cursussen maken die effectief, efficiënt, en bevredigend zijn. Ik ben medeauteur van het noek "Ten steps to complex learning (Routledge/Erlbaum)", ik schrijf regelmatig voor Didactief (Kirschner Kiest, over wat docenten kunnen met wetenschappelijke resultaten) en voor Van 12-18. In maart verscheen mijn nieuwe boek met Pedro de Bruyckere en Casper Hulshoff "Urban Myths about Learning and Education".
Men vindt dat ik expert ben, o.a. in computerondersteund samenwerkend leren, het ontwerpen van innovatieve, elektronische leeromgevingen, mediagebruik in het onderwijs en het verwerven van complex cognitieve vaardigheden.

Mijn expertise in twee zinnen

Mijn expertise ligt op het gebied van leren en leerprocessen; hoe het leren en het doceren meer effectief, efficiënt en bevredigend gemaakt kan worden voor leerlingen en docenten. Ik ben ook expert wat betreft het ontwarren van zin en onzin in onderwijsinnovaties, inclusief het invoeren daarvan.

Voorbeelden van vragen die ik graag voor u beantwoord

Hoe kunnen wij het leren optimaliseren?
Kunnen kinderen multitasken, moet ik gebruik maken van leerstijlen in mijn onderwijs, heeft barin-training nut, enzovoorts?

‘Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet doen drinken.’